Cook Islands part 1

3 mei 2013 - Rarotonga, Cookeilanden

Kia Orana Cook Islands.

Vandaag is het dan zo ver. Onze laatste bestemming; The Cook Islands. Vanaf Auckland 3 uur en 20 minuten vliegen naar het hoofdeiland Rarotonga. The Cook Islands bestaan uit 15 kleine prachtige (bewoonde en niet bewoonde) eilandjes waarvan wij er 2 gaan bewonderen, namelijk Aitutaki en Rarotonga. We hebben hiervoor wel onze reisplannen omgegooid en 1 week Nieuw Zeeland ingeruild voor 1 extra week op de Cooks, dit in verband met de regenachtige weersvoorspellingen in Nieuw-Zeeland. Het grappige is dat het maar ongeveer 3 uurtjes vliegen is, maar dat we een dag terug gaan in de tijd. We komen dus gister aan en hebben de nacht van 26 op 27 april in Auckland én op Cook geslapen. We hebben dus voor dezelfde nacht 2 accommodaties geboekt in 2 landen. En dus 1 extra dag in paradise. Snap je hem nog?

Bij aankomst op Rarotonga airport waren we meteen verkocht. WOW! Dit is echt net zo mooi als op de plaatjes. We zagen alleen maar palmbomen gevuld met kokosnoten, een super mooi groen eiland, bloemen in alle mogelijke kleuren en het water zo blauw als zwembadwater. De mensen zagen er allemaal uit als maori’s en hadden natuurlijk absoluut geen haast. We kwamen dan ook gelijk in de relaxte sfeer. Oke we zijn nu echt HEEL ver van huis!!! Onze eerste nacht hebben we doorgebracht op Rarotonga, waarbij we verbleven bij Brian en zijn vrouw Caryn. Die ons gelijk heel veel konden vertellen over de Cook Islands. Ze hebben ons naar de supermarkt gebracht en in de avond naar een restaurantje waar we heerlijk hebben gegeten. Wat ons opviel is dat de familiegraven hier bij de mensen in de tuin liggen. Hiermee willen ze hun dierbaren zo dicht mogelijk bij hun houden, vandaar. Bij ons hutje lag er ook een graf ongeveer 1 meter van onze voordeur. Voor ons ff wennen dus... In het kader van de relaxte sfeer en niet teveel stress zijn de winkels doordeweeks om 15.00 uur dicht, op zaterdag vanaf 12.00 uur en op zondag de hele dag. Het enige vervelende dat we konden ontdekken is dat er veel zwerfhonden zijn op Rarotonga. Neem dan zo’n hond als waakhond zou je denken. Maar nee, de mensen hebben hier een varken als waakhond/waakvarken hahaha. Gelukkig komen we nog terug om het eiland te gaan verkennen, maar eerst naar Aitutaki. Dat andere prachtige eiland. Na een kleine 40 minuten vliegen werden we getrakteerd op een fantastisch uitzicht. Echt ADEMBENEMEND mooi! Een verzameling van kleine eilandjes met een omringende lagoon van fel turquoise gekleurd water. En natuurlijk kregen we een prachtige bloemenketting bij aankomst. WOW dit is hemel op aarde, het mooiste plekje wat we ooit hebben gezien. Om almaar niet te spreken over ons rieten hutje (Paradise Cove) gelegen aan de lagoon waar we 6 nachten zullen slapen. Nadat we van de vriendelijke eigenaar een scooter hadden gehuurd zijn we naar een restaurantje gereden, lekker doorknallen zo zonder stoplichten, rotondes, zebrapaden of überhaupt andere weggebruikers. We kwamen aan in een prachtig restaurantje (Tupuna) met als specialiteit kokosnoten gevuld met krab. Maar de andere dingen op de kaart waren ook subliem en we gingen uiteindelijk beide voor de gevulde tonijnfilet. Ons bord zag er uit als een feest met allerlei onbekende vruchten en het lekkerste visje ooit! Oke, we zijn nu definitief in de hemel aangekomen. Dit is meer dan perfect!

De volgende ochtend na een ontbijtje van alle mogelijke tropische vruchten en kokosnoten geserveerd op bananenbladen gingen we met onze scooter het eiland verkennen. Het was zondag dus alle eilandbewoners zaten in de piepkleine kerkjes te zingen. We passeerden bananenbomen, hebben megagrote krabben gezien en genoten van de schoonheid van het eiland. Einde van de ochtend hadden we het enige tentje (Koru) gevonden dat op zondag open is. Na een overheerlijke koffie met vanille en een lunch zijn we terug gegaan naar ons hutje en hebben de rest van de dag op het strand gelegen.

De dag erna waren we al om 08.00 uur naar de plaatselijke markt gegaan. We dachten dat we vroeg genoeg aanwezig waren, maar het marktje was al bijna leeg. Een heel schattig marktje waarbij de bewoners hun eigen specialiteiten maken en verkopen. Daarna door naar een kleine fruitmarkt waarbij we alle mogelijke fruitsoorten hebben meegenomen. Ik lepel zo’n 8 passievruchten uit per dag en Ossie probeert al dagen een kokosnoot te pellen en openen (die je hier trouwens gewoon van de grond af kan rapen). Hoop dat we die ooit nog van binnen gaan zien en proeven ;-) Ook deze dag hebben we wederom genoten van het strand en een heerlijke gecruised op de scooter. De enige inspanning van de dag was om de strandbedjes op het verhoogde balkon van ons rieten hutje te tillen. Het resultaat mocht er wezen; een prachtige zonsondergang vanuit een strandbedje met een wit wijntje. Ontspannen dus.

Terwijl Nederland al een aantal uurtjes (wij lopen 12 uur achter op Nederlandse tijd) oranje was gekleurd, bestond onze Koninginnedag uit turquoise. Vandaag was het namelijk tijd voor een cruise door de lagoon van Aitutaki. Het eiland schijnt bekend te staan om deze lagoon, met kristalhelder turquoise water, kleurrijk koraal en veel vissoorten. Tussen 9.00 en 9.30 uur ’s ochtends zouden we opgehaald worden, wat natuurlijk uiteindelijk pas 10.00 uur werd. Die relaxte gang van zaken schijnt hier ‘island time’ te heten. We zaten met nog 7 andere mensen op de boot, welke allemaal uit Amerika kwamen. “Awesome!” hoorde we dan ook de hele dag. Nee, een echte klik was er niet met ons nuchtere Hollanders en de opschepperige Amerikanen ;-) Als eerste het mooie water in om te snorkelen op spot nummer 1. Ik mocht er in springen en een stukje brood voor me houden. Voordat ik het wist waren alle visjes uit de omgeving op het stukje brood afgekomen en was ik omringd door prachtige gele visjes. Snel onze snorkelspullen aan en snorkelen. PRACHTIG! En wat een koraal, koraal dat blauw van kleur was en als je erop af zwom werd het paars, HEEL bizar. En natuurlijk al die visjes. Ongelooflijk hoeveel verschillende vissen er eigenlijk bestaan. Om almaar niet te spreken over de enorm grote clams die hier op de bodem liggen en de zwarte parels die hier voorkomen. Na de eerste ronde snorkelen was het tijd om een eilandje te bezoeken, het eiland genaamd Honeymoon Island, een onbewoond eiland waar je kan gaan trouwen. Ik denk wel de mooiste locatie ever om te trouwen. En wat krijg je van zee, snorkelen en van een onbewoonde eiland; honger inderdaad. Op naar het volgende eilandje waar de lunch werd geserveerd. Het enige eilandje waar geen muggen voorkomen. En dat was me een lunch, met tonijn, salade, weer alle soorten fruit en voor mij de verslaving van de vakantie; de passiefruit.. MMMMMMM. Na allerlei verhalen te hebben gehoord van onze schipper over dat ze niet geloven in ziekenhuizen, maar dat je alles uit de natuur kan halen werden onze hersenen ook nog gevoerd met informatie over de eilanden, medicijnen etc. Nog even de fluffy baby birds een schattige blik gegeven en op naar het volgende snorkelspot. Nog meer koraal en blauwe zeesterren etc etc.. Tijd voor het laatste eilandje, One Feet Islands. Hier staat een postkantoortje waar je een kaartje kan sturen. Een kaartje vanaf de plek waar de zon het allerlaatst van de wereld tevoorschijn komt. Helaas was het postkantoortje dicht, maar we kregen wel een mooie stempel van dit eiland in onze paspoort. We moesten ineens vaart maken, want er hing nogal een laag drukgebiedje boven de zee en gelukkig kwamen we zonder regen weer aan op Aitutaki. Dit was echt één van de beste snorkelervaringen ooit en nog steeds het mooiste stuk van de wereld wat we beide hebben gezien.

De volgende dag hadden we pech. Het regende de hele dag! En dan heb ik het niet over een klein buitje. Nee, het kwam met bakken uit de hemel, non stop. Nadat we een lekkere lunch hadden gemaakt klaarde het toch wel weer op en zijn we een strandwandeling gaan maken. Ons doel was om bij een chique resort een koffie’tje te gaan doen en kijken hoe die rijkelui mensen daar vertoeven. Onze missie was geslaagd en met een voldaan gevoel liepen we terug over het strand. Helaas was onze regendans van vanochtend uitgewerkt, want de hemel was ineens pikzwart. Tijdens onze strandwandeling op de terugweg kwam het weer met bakken uit de hemel. Snel schuilen en als tijdverdrijf maar een wijntje bestellen. Tja, je moet wat met zulke regen. Uiteindelijk begon het weer wat op te klaren en gelukkig maar, want we hadden die avond een barbecue bij ons hutje. Een heerlijke barbecue met alleen maar lokale producten. Geen idee wat we nou precies hebben gegeten, maar het was genieten.

De dag erna was het echt paradijs-weer en hebben we de hele dag op het strand gelegen en gesnorkeld. Het snorkelen was niet echt een succes, maar ach die strandbedjes met dat prachtige uitzicht is ook prima. De menukaart van het restaurant van de eerste dag konden we niet loslaten en dan heb ik het over de specialiteit (krab met kokosnoot). Dus zijn we die avond op de scooter gestapt en met volle vaart naar het restaurant gereden. En het was inderdaad ongelooflijk lekker! Zoals jullie natuurlijk kunnen verwachten zijn hier ontzettend veel muggen en op de terugweg leek Ossie wel op Jim Carrey uit ‘Me, Myself And Irene’. Helemaal beplakt met muggen! Gelukkig werden we schoongespoeld door een hevige plensbui en kwamen we zeiknat aan in onze hut.

Helaas moesten we de volgende ochtend Aitutaki alweer verlaten om nog 8 nachtjes te verblijven in Rarotonga. WOW wat zijn we blij dat we dit extra hadden geboekt, want dit hadden we niet willen missen. Echt een eiland waar je altijd van droomt, fantastische mensen en het eten was helemaal subliem. Een absolute aanrader! En het is maar zo’n 23 uurtjes vliegen, zit je zo.