Australie - part 5

9 april 2013 - Brisbane, Australië

Fris en fruitig de volgende ochtend nog een aantal uurtjes rijden naar Hervey bay om vanuit daar naar Fraser Island te gaan. Het volgende paradijs op het programma. Eenmaal aangekomen in Hervey Bay hadden we gelukkig het laatste plekkie op de camping, dit omdat het Easter weekend is hier. Een familiecamping die was vol geramd met kinderen. Nadat achter ons een Zumba lesje begon waar alle (niet charmante) moeders aan meededen om toch die overtollige kilo’s te verliezen. Genieten.. Ff snel een trip geboekt naar Fraser Island die we de volgende dag zouden gaan doen en slapen maar..

Om 07.30 uur werden we opgehaald door onze Fraser Explorer Tours bus die ons naar the ferry bracht richting Fraser Island. Een 2-daagse tour met een overnachting in een beach resort op Fraser. Bij aankomt op het grootste zandeiland van de wereld ons bussie in en exploren maar. De bus werd gereden door Kevin, een man rond de 65 die ons alles kon vertellen over het eiland maar dan op een hele grappige manier. Echt een ranger met veel outdoor kennis, handig, om almaar niet te spreken over zijn rij-kwaliteiten. Wat een held, MacGyver is er niets bij. Er zijn hier geen asfaltwegen alleen maar zand zand en nog meer zand. Het strand is zeg maar the highway en de weggetjes meer landinwaarts zijn ontzettend smal en vol met hobbels en kuilen. Grappig om te zien dat er een verkeersbord met snelheidslimiet op het strand staat. Eb en vloed moet je wel goed in de gaten houden anders heb je een big problem en drijf je zo weg met je Four Wheel Drijf.

Tis toch wel opvallend wat voor een malle eppies zich altijd aanmelden voor zo’n tour. Een Japanner die “hey mate” tegen Ossie zei. Gast, je bent een Japanner! Ff dimmen. Een Amerikaans meisje wiens iPod was aangesloten in de bus waardoor we het Baywatch theme song zaten te luisteren: “Some people stand in the darkness. Afraid to step into the light. Some people need to help somebody. When the edge of surrender’s in sight. Don’t you worry! Its gonna be alright‘ cause I’m always ready, I won’t let you out of my sight. I’ll be ready (I’ll be ready) Never you fear (no don’t you fear)” En een paar Chinese jongeren die om alles lachten terwijl het dus niet grappig was. Oh ja en dat Franse gezin wiens enige dochter zich zo zat te ergeren aan haar ouders dat ze bijna ontplofte. Hahaha heerlijk. Maar goed we hadden een overvol programma. Kevin had er zin in en wij ook! Als eerste naar Lake Wabby een bizar mooi meer dat ineens achter een zandduin lag. Na wat gezwommen te hebben op weg naar ons warme buffet bij het resort. Nadat we pasta, rijst en aardappelen in 1 hadden weggewerkt richting wederom een schitterend stukje van het eiland; The Pinnacles, daarna gezwommen in Champagne Pools. Toen een klim naar boven op Indian Point, langs een shipwreck op het strand, een tocht in Eli Creek, poeh en nog net voor het donker thuis. Kevin had er inderdaad zin in óf hij wilde morgen vrij zijn en had alles in 1 dag gepropt, maar goed het was FENOMENAAL. In de avond weer pasta, rijst en aardappelen gegeten en naar ons bedje. Nou bedje.. We hadden 4 bedden in de kamer die we tot 1 groot bed hadden gemaakt. Ff de ruimte pakken als dat kan. Dag 2 is aangebroken en we hadden er weer zin in. Het weer zit ons ook mee en het was alweer een warme zonnige ochtend. Op weg dan maar richting Lake Mckenzie, het bekendste Lake van Fraser, maar dit viel nogal tegen. Door de enorme regenval (dit was voordat wij hier waren) was het strand bijna verdwenen en het water was groen en niet helderblauw zoals op alle ansichtkaarten. Maar nog steeds de moeite waard en ff zwemmen was ook wel ff lekker. Toen op weg naar een Rainforest walk. Wow prachtig en wat een indrukwekkende verhalen van Kevin. Het was een aardige tocht en we hebben dan ook daar een broodje weggewerkt. Toen terug naar ons beach resort, wat rond gehangen en de ferry op terug naar ons speelgoedautootje. WOW ff bijkomen hoor. Als ik het zo typ valt het wel mee, maar we hebben zoooveeeel gezien van het eiland. Als afsluiter een grote groep papagaaien die vlak langs ons vlogen en een ondergaande zon op de ferry met een dolfijn die vrolijk meezwom met de boot. Eenmaal aangekomen aan land was het alweer donker en gingen we opzoek naar een makkelijke hap. De eerste tent die we tegenkwamen was een fish en chips tent. Oke prima, dat willen we wel eens proberen. Het is hier geen Engelse fish en chips met afval vis maar je kon kiezen uit diverse soorten vissen en patatjes erbij. Best lekker. Ossie had pacific Dora, dat is de blauw-gele Dora vis uit Finding Nemo en ik had snapper vis. Ook deze avond kwam vroeg ten einde omdat we weer uitgeteld in slaap vielen.

Weer een nieuwe dag aangebroken waarbij een van de laatste autoritjes op het programma stond. We reden vandaag in 2 uurtjes richting Noosa. Een dorpje met veel karakter en stijl dat ons door velen werd aangeraden. Ossie was hier de vorige keer ook geweest en was zeer te spreken over het gezellige dorpje met het kleine strand. Bij aankomst werden we op de camping warm ontvangen bij de receptie en heerlijk in het warme namiddag zonnetje bij de campervan gechilled op de, ja hoor daar is ie weer, lounge-area. De volgende dag hadden we ingepland om heerlijk de hele dag op het strand van Noosa te hangen. In tegenstelling tot de vorige warme dag had de zon er vandaag minder zin in. We hadden voor het eerst sinds de afgelopen 2 maanden een echte shit-weer-dag met alleen maar regen. Maar goed je hoort ons niet klagen, want we hebben de afgelopen 2 maanden in het regenseizoen heel veel geluk gehad met het weer. De dag doorgebracht in het centrum met koffie drinken, shoppen en lunchen bij een strandtent. Tja, je kan hier weinig als je slecht weer hebt. Onze 2 dagen Noosa waren dus niet zoals gepland, maar ondanks het slechte weer hebben we wel de charme en knusheid van het dorp ervaren.

Vandaag is het alweer vrijdag en moeten we richting Brisbane omdat we daar een appartement hadden geboekt voor de laatste 3 dagen. Maar niet voordat we natuurlijk langs ‘The Australian Zoo’ van Steve Irwin zijn geweest welke precies tussen Noosa en Brisbane ligt. Wow dit is pas een mooie dierentuin, daar kan Artis nog een puntje aan zuigen. Na een bizarre show te hebben gezien met vogels die het hele stadion doorvlogen en natuurlijk de krokodillen was het tijd voor de foto met een koala. Ahhh wat een heerlijke beestjes en wat ruiken ze lekker naar eucalyptus en wat zijn ze zacht en schattig en snoezelig en ok nu hou ik op.. Ohhhhh ik wilde hem niet loslaten maar helaas mijn tijd van 0,5 min zat erop. Tijd voor de volgende 100ste persoon die hem héél even vast mocht houden. Ossie nog even de kangoeroes verveeld en na 3 uur het hele park gezien. Nog helemaal in de wolken van de koala foto reden we verder richting onze eindbestemming Brisbane. Ingecheckt in een top appartement op de 42e verdieping. Wat een prachtig uitzicht over de stad! Terwijl we onze tassen neergooiden viel de schemering over de stad en buiten popten één voor één de (straat)lichten aan. Het uitzicht werd steeds mooier en mooier! Om een uurtje of half 8 moesten we het appartement verlaten om richting ons hoogtepunt van de avond te gaan; een concert van Ben Howard. Onze muzikale held! Een wandeling van 20 minuten bracht ons in West End (de creatieve wijk van Brisbane) waar de gezelligheid vanaf knalde. Overal barretjes, muziek en veel mensen op straat. Wat een topwijk! Na twee biertjes aan de bar was het eindelijk tijd om de zaal in te gaan. Een plekje vooraan opgezocht en daarna anderhalf uur lang van elke noot genoten! Wat fantastisch mooi en betoverend. Live nóg mooier! Na het concert weer naar het appartement gelopen en nog nagenietend in slaap gevallen.

De zaterdagochtend zijn we actief begonnen met de faciliteiten van het appartementencomplex. Eerst even de spieren losmaken op de fitnessapparaten, daarna een verfrissende duik in het 50 meter zwembad en uiteindelijk lekker bijkomen in de sauna. Wat een heerlijke start van het weekend! Alsof we hier weekend en week gescheiden houden maar goed. Helaas had de zon zich vandaag ook nog steeds verstopt. Het bleef de hele dag regenachtig. Wat is een appartement met filmkanalen dan ineens lekker. De volgende dag vol verwachting de gordijnen geopend maar het weer was jammer genoeg nog steeds om te janken, dus er stond een musea-dag op de planning. Gelukkig voor ons staat Brisbane bekend om zijn culturele strip, de Southbank. Op deze strip langs het water (in het hart van de stad) liggen veel goede musea op een rij. Eerst de Art Gallery in en daarna de Modern Art Gallery in. En tegen lunchtijd geëindigd op een overdekt terras en voor het eerste concreet plannen gemaakt voor onze komende maand in Nieuw-Zeeland. ’s Avonds nog even naar The Voice Australia gekeken met een eigen gemaakte pizza, terwijl buiten de regen met bakken uit de hemel viel. Dan is de regen toch best knus…

Helaas onze laatste nacht in Australie zit erop en onze vlucht naar Nieuw-Zeeland / Christchurch staat alweer op ons te wachten. Dat is wel even balen en wat is de tijd mega snel gegaan, niet te doen. Maar WOW, wat hebben we veel mooie en leuke dingen gezien! Het is bijna teveel om alles te herinneren of te bevatten. In de afgelopen twee maanden hebben we in drie verschillende auto’s/campers ongeveer 7600 km gereden, een paar liter zonnebrand weggesmeerd, 75 hamburgers gegeten, 15 flessen wijn in onze holle kies gegooid en vooral heel veel gelachen en genoten.

Bye Bye Australie Hello Nieuw Zeeland!!