Australie - part 2 - Sydney

14 maart 2013 - Sydney, Australië

Vandaag is het tijd voor Sydney! Ook weer iets waar we onwijs naar uit kijken en we zijn benieuwd of wij Melbourne liefhebbers zijn of toch Sydney liefhebbers. Is volgens mij een beetje Rotterdam/Amsterdam ding. Na een lunch-stop in Wollongong op weg naar het Jucy kantoor om onze auto te lozen. Op ons contract stond dat we de auto voor 14.00 uur moesten inleveren anders moet je weer een dag extra betalen. Zoals al eerder geschreven leven we niet echt op tijd/ op een klokje en bij het bijna bereiken van Sydney hadden we nog een half uurtje. Een verkeerde afslag nemen zou dan ook geen optie zijn en we moesten direct GOED erheen rijden. Ik zat helemaal klaar met alle mogelijke kaarten en Os reed zo goed alsof hij hier al jaren woonde. Het was namelijk super druk op de Princess highway (die rechtstreeks door het centrum reed) door een muziekfestival. Maar op een of andere miraculeuze wijze misten we onze afslag en zaten we vast in een file die recht het centrum inging. SHIT dachten we en we hadden nog 15min. OK dit is echt niet fijn en als zoiets gebeurt zijn de afslagen ook ineens verdwenen. Gelukkig kunnen vrouwen goed kaart lezen en waren we bij de volgende afslag opeens op de goede weg. Met een gifgroen kantoor in de verte knalde Os er nog een handrem bochtje ui en waren we maar 10 te laat. Wat een top samenwerking en hoe fijn dat we het hadden gered. Met een taxi ritje van een half uurtje aangekomen in ons hotel. En ohh wat konden we weer uitkijken naar een normaal bed. Het was een top gelegen hotel in het centrum aan het Hyde park. Dit is ons verblijf voor de komende 5 dagen. Hoe verleidelijk het ook was om even in ons nieuwe bed een middagdutje te doen, zijn we er toch gelijk op uit gegaan richting het icoon van Sydney: The Opera House. Na een wandeling van een uurtje door de parken en straten zagen we The Opera House langzaam in de verte verschijnen. Wat een prachtig gebouw en we konden onze ogen er niet vanaf houden. Gelukkig was dat ook niet nodig, want rondom The Opera House zitten talloze barretjes/restaurantjes. Waarbij we degene hebben uitgekozen met het mooiste uitzicht op het gebouw, dus we hebben het hele diner een beetje naar het gebouw zitten apegapen. Heel gezellig ;-) Moeilijk te beschrijven, maar we hebben hier nu al een bepaalde sfeer meegekregen. Zo’n fijne sfeer en wat een mooie stad. Na er zolang over gedroomd te hebben nu heel bizar om het eindelijk in het echt te zien (of in Os zijn geval het WEER te zien). Na het diner uitgeput terug naar het hotel en snel naar bed, want na deze heerlijke introductie met Sydney is het verlangen groot om morgen weer veel te zien!

De volgende ochtend waren we helemaal klaar voor ons vroeg ontbijtje. Voor degene die Os goed kennen die weten dat hij namelijk ALTIJD honger heeft. Eenmaal aangekomen bij ‘het restaurant’ beneden kwamen we aan bij het meest CRAPPY ontbijt ever. Om het buffet te omschrijven; brood, cupjes jam, boter. Appelsap en sinaasappelsap. THAT’S IT.  Whaaaa ik piste wederom bijna in mijn broek en Os zijn mond hing ineens naar beneden, de happy glimlach van yes we kunnen eten was in de verste verte niet te bekennen. Je had erbij moeten zijn denk ik. Ach goed 8 boterhammen met boter verder tijd om nog meer te zien van de stad. Als eerst de hop on hop off bus in. Voor degene die dit niet kennen, dat is die rode bus die in bijna elke grote stad rijd en waar je de hele dag gebruik van kan maken. Misschien net zo suf als puzzelen maar wij vonden het top. Even lekker zitten en oriënteren waar nu alles zit. Ohh ja en je hebt dan ook zo’n happy dude die allemaal weetjes verteld over gebouwen enzo. Na de 1,5 uur durende busreis te hebben gedaan als eerst  stop naar The Rocks. Daar was een enig marktje waar we wat hebben rondgeslenterd. Het marktje was vlakbij The Opera house en we wederom naar het gebouw gezogen. Wat een prachtig gebouw en we konden het dan ook niet laten om de oppertoerist uit te hangen. Tientallen foto’s en filmpjes later (uit alle hoeken en met alle poses) een privé tour van meester architect meneer de Blanken gehad. Wisten jullie dat de architect die het gebouw ontworpen heeft het uiteindelijk nooit in het echt heeft gezien? En wisten jullie dat het gebouw zeilen van een boot moet voostellen? En wisten jullie dat de zeilen bestaan uit 1 miljoen keramische tegeltjes uit Zweden en dat deze niet allemaal wit zijn maar wit en geel? En wisten jullie dat het ten tijde van het bouwen constructief nog niet mogelijk was om dit te maken? Maar uiteindelijk kwam de architect erachter hoe het moest tijdens het schillen van een sinaasappel. Leuke tour he? Nu houden we echt op over het gebouw. Tijd voor een wandelingetje door The Botanic Gardens waarna we ineens middenin een foodfestivalletje terecht kwamen. Das nog eens een leuke verrassing. Nadat we tussen de locals onder een boom waren geparkeerd hebben we lekker gehangen gedronken en gegeten. Ok terug de bus in om richting het centrum te gaan. We waren nu wel klaar met de rode bus en dachten alleen nog maar fok on fok off. HEHE wat een dag en om deze af te sluiten zijn we gaan eten bij The Darling Harbour. Een bruisende haven met heel veel street performance, restaurantjes, barretjes etc. POE uitgeput maar voldaan op naar ons bedje.

Vandaag tijd voor het strand. En nee geen Bondi, maar Manly beach. Dit is een half uurtje met de ferry vanaf circular quay. Een super leuk ritje zo langs de harbour bridge en langs The Opera house. Toch wel het vetste gebouw dat we ooit hebben gezien, want vanaf het water is het weer totaal anders. Eenmaal aangekomen liepen we door de winkelstraat zo het strand op. Via de winkelstraat lopen is best risky, dus aangekomen op het strand hadden we ineens een volle tas met nieuwe kleertjes bij ons. Dit is ook echt weer een surfstrand. We hebben heerlijk de hele dag naar surfers gekeken, sushi rolls gehaald en wederom een juicy gescoord! En wat doe je zo einde middag, juist ja een biertje drinken op de boulevard met wat frietjes en kipnuggets erbij. Dit is zo’n beetje de menukaart hier. Friet, burgers en kipnuggets. Hopen dat we straks zelf nog in de vliegtuigstoel passen ;-) Met weer een prachtig ferry ritje terug in het centrum waarbij we de bus naar ons hotel hebben gepakt en lekker zijn gaan slapen. Heel fijn een stad waar het centrum en het strand zo dicht bij elkaar liggen en makkelijk bereikbaar zijn.

Vandaag was onze energie nogal ver te zoeken.. Na een ochtendje cartoons in bed te hebben gekeken zijn we in een koffietentje naast ons hotel een long black gaan drinken. Dit is een dubbele espresso op heet water. Ze kennen hier namelijk niet zo’n slap bakkie koffie zoals je die bij ons kan bestellen. Drie bakken en een reisverslag verder gingen we richting The Harbour om daar maar weer lekker een terrasje te pakken in de zon. Daarna door naar The Art Gallery of New South Wales, daar waren diverse tentoonstellingen van super modern tot klassiek. Erg tof. Die long black sloeg toch niet echt in en hebben dan ook de hele middag in het park gehangen. In de avond zijn we richting Darlinghurst gelopen. Alweer een schattig wijkje met enorm veel restaurantjes. We hadden een goede keuze gemaakt door bij mad pizza te gaan eten. Mijn pizza was zo groot dat Os mijn hoofd niet meer zag.. Een ander kroegje en wat biertjes later weer richting hotel.

Het is vandaag 13 maart en dat betekent alweer 29 jaartjes. De dag begon super goed met een ontbijtje op bed, gelukkig niet van dit hotel, want Ossie had heerlijke croissantjes, thee en een muffin met een kaarsje erin gehaald. Ik voelde me gelijk jarig, heerlijk. Na busreisje van een half uurtje kwamen we aan op Bondi Beach. WOW prachtig strand en gelukkig niet zo ontzettend druk, zoals je altijd ziet bij dat programma Bondi Rescue. De opnames van het programma waren ook nu weer in volle gang. Maar helaas deze keer geen super sexy lifeguards die in actie kwamen, japanners die bijna verdronken, of een haai alarm. Nee, niets spannends. Zo relaxed heb ik mijn verjaardag nog nooit gevierd en met klap op de vuurpijl hadden ze ook hier een heerlijke juicy bar! Ossie zijn long black van gister sloeg nu opeens wel in, want hij ging eerst nog even een rondje (op het strand) hardlopen, bikkel. Zo rond 13.00 uur toch maar even uit de zon opzoek naar een leuk lunchtentje. De hele dag op het strand liggen is niet haalbaar hier met zo’n sterke zon. Einde middag zijn we richting hotel gegaan, douche gepakt, omgekleed en wederom naar Darlinghurst gelopen om deze keer te eten bij Jekyll & Hyde. Super aparte tapa-dingetjes en een heerlijke fles rood uit Hunter Valley. De wijnstreek waar we morgen naar toe gaan. Zo dat is nou nog eens de perfecte dag om je verjaardag te vieren en ook nog eens in 2 tijdzones..

Het is tijd om Sydney te verlaten, helaas. Dit is een stad die je echt gezien moet hebben en heel anders dan Melbourne, maar het wint het toch. Niet met heel veel punten, maar het spreekt ons in ieder geval meer aan. Tijd om weer opgevouwen in onze nieuwe ‘huis’ verder omhoog te rijden. Zoals ik al zei als eerste richting Hunter Valley, een enorme wijstreek zo’n 4 uurtjes rijden hier vandaan.

DOEIIIIIIIIIIII SYDNEY!!!!!

1. Laura:
    14 maart 2013
    Ha plukje nog gefeliciteerd met je verjaardag dikke kus uit het koude Meerssen xx
  2. Papenmam:
    Hiep hiep hoera.
    Een verjaardag om nooit meer te vergeten!!!!
    Love you.
  3. Andre en Truus:
    14 maart 2013
    Roos, nog van Harte gefeliciteerd met je verjaardag!

Groeten van 2 oude grijze mensen uit limburg.